onsdag 12. januar 2011

Overraskelse!!! og det på dag 56...

I natt klokka 3 maste Emma på at hun ville ut en tur for å tisse og det syns jeg ikke var noe rart ettersom hun har litt primadonnanykker og syns gjerne matmor kan holde henne med selskap om nettene. Bortsett fra en rask tissetur ut var det ingen tegn til at hun skulle føde. Jeg bemerket dagen før at hun var så lita over magen at jeg trodde hun kunne gå flere dager over termin... men den gang ei...

Akkurat da vekkerklokka mi ringte klokka 05.30 så fikk Emma to kjappe rier og ut kom ei bittelita tispe. Jeg har aldri fått valper under 100 gram før, og den lille frøkna som kom var kun 60-70 gram. Hun var veldig dysmatur (for lite moden for alderen) og Emma jobbet masse med å holde liv i den lille frøkna. Det er litt fascinerende å se på når hundemammaer prøver å få liv i valpene sine, og hun hadde ikke tenkt å la meg slippe til.
Jeg tok et flott bilde av Emma i aksjon, men tenker det kanskje kan bli litt sterk kost for noen så jeg slettet det fra blogginnlegget i siste sekund...
Da Emma fikk rier igjen så løftet hun opp valpen, bar den bort til et pledd og la den pent fra seg, dyttet litt pledd over den og tuslet tilbake til valpekassa. Etter det så hun aldri til valpen igjen og den hadde da tatt sitt siste pust... (Bildene er av storebror Fido)

Storebror Fido kom også i rakettfart. To rier så var han ute og et sekund etterpå hadde Emma jafset i seg sin andre morkake... Fido er ikke kjempestor, men veldig livskraftig og litt mer utviklet enn sin søster.
Fido er helsort med litt rødt i brystet og under halen. Han blir nok en bra tegnet B&T etterhvert tenker jeg. Fido ble døpt av Hedda som kom midt oppi fødselen i morges. Godt man har tålmodige barn som kan ligge i ro til mamma er ferdig med jobben...
Jeg syns jeg har bra flaks som fikk en levende valp når de ble født såpass tidlig. Jeg skjønner ikke hvorfor tispene har begynt å føde før termin, men jeg syns det er litt urovekkende...

Og for å oppdatere bestemor på Kyrksæterøra; Hedda leser fremdeles i "Oliviaboka". Du traff blink der! ;)

3 kommentarer:

Anita T S sa...

Det var rørende å lese om Emma <3 Dyreverden er fantastisk imponerende, selv når det ikke går så bra . Tenker på hvordan hun behandlet tispe valpen sin <3<3 Verdighet over det hele :0)
Gratulerer så mye med vesle guten,floot at han er en livssugen krabat, han ser ut som en kraftig liten tass :0) Gleder meg til å se mere av han <3<3

Kine sa...

Gratulerer så mye med en livskraftig guttevalp <3 <3 Synd med tispevalpen:-( Men man får glede seg over at hvertfall en overlevde! Artig at det ble B&T:-D

Silje Helén sa...

Huff, så synd med tispevalpen! :(
Men gratulerer så mye med en nydelig b/t valp! Smelter helt jeg, nydelig var han :)