fredag 22. oktober 2010

Helg i bjeffmakergata

Cirka Teodor begynner å bli en stor gutt nå. 3 måneder gammel og hele 1,1 kg tung... I går kom nemlig den nye babyvekten min i posten så det ble innveiing av alle firbeinte. Jeg har brukt en babyvekt for å veie hundene mine tidligere også, men den "eksploderte" etter at den ble hoppet på av Hedda Aurora så da var det bare å pusse støv av visakortet igjen...
Dessverre er det en del av hundene mine som har lagt på seg fett til vinterdvalen, og vi må nok kjøpe inn lightfor igjen. Vi bruker Royal Canin adult, men det inneholder mye fett og ikke alle hundene mine har så høyt aktivitetsnivå:
1) Punsel ligger stort sett under et pledd og ønsker seg til et varmere land. Hun er ikke den som stiller seg fremst i køen når vi skal ut på tur, men prøver heller å stikke hodet ned i pleddet og håper at hun blir usynlig...
2) Askedask kan ta en liten spasertur i hagen, men han er mer fortrolig med å sitte foran døren og jage småpommene ned fra trappa...
3) Selma har levd herrens glade dager hos forvertene og har blitt tjukk. Hun har bare en valp som dier så det er ikke helt det store energiforbruket.
Ellers så tror jeg også Maud med sine polstrede ribbein tar seg nær av uttalelsene til Kari Jaquesson...

Jeg aner ikke hvor mange kroner jeg bruker på tyggebein, Plaque Off etc. og for å ikke snakke om fjerning av tannstein hos veterinær, men en ting er sikkert og det er at det koster å ha hunder.
Jeg syns ikke bein, Plaque Off o.l. holder tannstein unna så jeg pusser tennene på hundene mine, og jeg skraper tannstein selv, men likevel så er jeg innom veterinæren en gang i året for tannpuss. Om man ikke fjerner tannstein så vil det bli betennelse i tannkjøttet noe som medfører at hunden får tannpine og tennene vil til slutt falle ut. Uten tenner så er det veldig vanskelig å spise tørrfor... :p
Små hunder får lett tannstein og det er veldig viktig å følge med på tannhelsen til hunden sin.
Puss tenner på hunden din!!!

Og mens jeg er ute med formaninger; Kjøp egg fra Frittgående Høner og støtt Dyrebeskyttelsen! :)

God helg! :)

2 kommentarer:

Lise A sa...

Vi pusser ;) men ska en tur til vetrinæren på desember får en skikkelig puss. Å ja, enig med deg om å kjøpe egg fra fritt gående høns!! :) såg nemmlig en dokumentar om akkurat det. tror jeg blir vegeterianer jeg...

Lillian sa...

Ja, jeg tror nok dere har igjen for tannpussingen senere altså Lise ;)
Det er billigere å drive med frittgående,og dyrene har det mye bedre, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor noen vil drive med burhøns...?