torsdag 18. oktober 2012

Tjukk hund - slem oppdretter


Primadonnaene Kitty (t.v.) og Jenny (t.h.)

Denne uka flyttet Kitty hjem til oss for en litt lengre periode. Hun bor til daglig hos forvert, men de har hatt litt problemer med å få henne ned i vekt til tross for at hun har stått på slankefor. Man skal være forsiktig med å være bastant i uttalelsene sine, men jeg mistenker at barna i familien har tilleggsforet henne for når hun er her hjemme så går hun ned i vekt med normal formengde...

Kitty skal tilbake til forvert når hun er stabil i vekt, men først skal hun være her i noen uker/måneder på bootcamp. Her blir det ikkeno brødskiver attåt tørrforet og det blir trimtur hver dag. Kitty bør veie ca. 2,3-2,5 kg - men hun er 3,2 kg nå. For et hundeliv! :p
Problemet med overvekt hos hunder er mer enn et "kosmetisk problem". Man kan ikke ha valper på en overvektig hund. Jeg prøvde det en gang da jeg parret en overvektig Selma, men resultatet ble to døde valper og en som såvidt kom ut med livet i behold. Flaks at mor og den ene valpen overlevde for det var den verste pomfødselen jeg noen gang har hatt. Jeg måtte ha tak i veterinær også, men det var ikkeno mer vi kunne gjøre. Aldri mer sier jeg...
Planen er at vi skal parre Kitty når hun kommer i løp igjen. Vi har funnet en fin hannhund fra Trondheim som årets frier om det skulle passe med løpetiden.

I går hadde vi besøk av valpekjøper så nå er Bertil solgt. Han skal reise på lørdag.
Jeg har vel aldri fått så mange henvendelser på en annonse før og Bertil ble tinget noen minutter etter jeg la ut annonsen.

Ingen kommentarer: