fredag 24. august 2012

Valper igjen... :)

 
Askedask trives best  i sofaen for tiden. Grunnen til at han har vandret opp i høyden er to små critter på golvet. Tuva og Pia løper som en tyfon gjennom stua og de syns av en eller annen grunn at det er morsomt å terge onkel Askedask.
 
I går fikk Jenny to små valper. En rød hanne og en rød tispe.
Dette er Jenny's siste kull og det er jeg himla glad for. Fødselen tok litt lengre tid enn jeg satte pris på og jeg satt ei stund og avveide om jeg skulle tilkalle veterinær. Det er ikke bare bare å sette valper på gamle tisper altså. Jenny er sju år gammel og hun har hatt enkle fødsler i "sine yngre dager", men nå var nok livmora sliten og det kunne nok vært litt kortere intervall mellom riene, men Jenny samlet sammen alle kreftene og skviset ut barna. Hannen kom først og han ble født med seierslue, altså han ble født med hele hinner rundt seg. Han lå inni vannbobla si og som magebelte hadde han morkaka si. Snodig å se på. Som regel blir valpene her født uten vannblære og som vedheng kommer morkaka som en klump.
Etter en liten time kom jenta. Begge valpene var veldig spreke og hang seg på puppen med en gang. Jeg burde vel aldri sagt høyt at jeg trodde det ble B&T i dette kullet uten å banke i bordet, hive salt over skuldra og henge opp hestesko utenfor døra. Turbo har gitt B&T i alle kull hvor mor har vært bærer og Jenny har jo selv gitt B&T i tidligere kull, men denne gangen ble det to rødhetter.
Valpene ser fine ut og jeg er veldig glad i røde pommer så skjit au.

Nå går jeg bare og venter på løpetid hos Lykke for hun skal også parres med en B&T. Nå skal jeg aldri si at jeg tror det blir B&T i det kullet, men uansett så skal man være fornøyd om man får ukompliserte fødsler hvor det går bra med både mor og barn. Ikke alle er så heldige heller...

 
Bilde av valpene... De skal forøvrig hete Bertil og Sofie. Sofie fordi eieren til Turbo heter Sofie og jeg syns det var et søtt navn. Bertil fordi det er det ultimate hannhundnavnet. Bertil rocks! :)

Ingen kommentarer: