mandag 14. november 2011

Work shop med jordmødrene i prosjektet

Idag har vi hatt work shop sammen med de palestinske jordmødrene som var i Norge og det var en veldig interessant og givende dag. Det er interessant å få høre deres opplevelse og oppfatninger av vår praksis i Norge. Å jobbe som jordmor i Palestina er nemlig ikke det samme som å jobbe som jordmor i Norge. Det er ting med Palestina som jeg syns kunne vært lurt å innføre i Norge, og så er det ting som gjør jordmorjobben i Palestina langt mer tungvint. Å leve i et okkupert land gjør at ting vi tar som en selvfølge ikke alltid er mulig å oppnå.
En vittig ting med work shop'en var at det ble vist en film om vannfødsler. Her er det luksus bare å ha vann i kranene og bare tanken på at det skulle gå an å gjennomføre en vannfødsel her nå er helt tullerusk.
Etter dagen var ferdig så dro vi alle til en bedre restaurant for å spise lunsj/middag. Jeg måtte ta bilde av skiltet utenfor inngangen for det er ikke et dagligdags syn i Norge. Verste av alt er at man allerede begynner å bli vant til å passere soldater og politi med våpen...

Jordmødrene med Berit Mortensen i midten til venstre. Hun startet opp prosjektet og er en varm og sprudlende dame med stort engasjement. Vi så også filmen hennes "Nytt liv i skuddlinjen" idag. Jeg så den dokumentaren på NRK Fokus tidligere før jeg dro til Palestina, men det er en rar opplevelse å se dokumentaren mens man er her selv og kjenner igjen både folkene og gatene...
Jeg anbefaler alle å se dokumentaren. Du kan se den på: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/440905/

Ingen kommentarer: