tirsdag 8. november 2011

Laaang dag...

Egentlig skulle jeg gå seinvakt i dag, men en av jordmødrene på føden hadde gjort om på vakta mi fordi hun ville jeg skulle bli med henne til ei jordmor i Bir Seit etter dagvakten. Det ble litt lite søvn ettersom jeg var oppe seint for å vaske arbeidsklærne mine og hele dagen har jeg gått i zombietilstand.
Det var mange damer som var tidlig i åpningsfasen eller som bare var inne for en CTG-registrering, men noen barn ble da født idag også. Damen jeg tok imot kom inn med premature rier i uke 34 og hun ventet tvillinger. Ettersom tvillingsfødsler er en legeoppgave i Palestina så fikk jeg ikke tatt imot selv.
Over er et bilde av den første lille gutten som kom til verden og han var 1990 gram tung.

Tvillingbroren ble forløst noen minutter etterpå og veide 1890 gram.
Jeg ser mange ting jeg syns kunne vært gjort på andre måter her, men én ting jeg syns er veldig praktisk er at de bruker barnesykepleiere i stedet for barnepleiere. Barnesykepleierne her er veldig dyktige og om det blir født et sykt barn så er det veldig praktisk å delegere ansvaret over til barnesykepleieren slik at man kan ta seg av mor. Det kan bli litt hektisk om mor plutselig begynner å blø kraftig i tillegg til at man har et sykt barn man må ta seg av.
En annen ting er måten de håndterer de nyfødte etter at de er forløst. Hjemme i Norge er jeg vant til at man skal stimulere dem kraftig ved å tørke dem og sette K-vitamin i låret, men her så er de knapt borti ungene. Her har de tid til å vente i noen sekunder på at ungene skal trekke pusten selv...
På bildet holder barnesykepleier på å suge ungen mens barnelegen observerer på sidelinjen.


Her så får ikke jordmødrene tildelt en dame de skal følge opp gjennom fødselen og det er ikke alltid greit å ha full oversikt over alt som skjer på avdelingen. Det er alltid fullt opp med damer og de fleste må klare seg alene på fødestuen sammen med svigermor. I dag var de fleste jordmødrene og legene opptatt med tvillingfødselen og mens tvilling nummer to ble forløst så ble denne pjokken født alene på sengen i fødestuen ved siden av...

Ingen kommentarer: