mandag 7. november 2011

Mandagskveld :)

Idag var det seinvakt på føden igjen og jeg fikk tatt imot 2 gutter til... Den første som kom til verden kom fort og enkelt uten så mye om og men. Mor var fjerdegangsfødende og det er jo litt enklere når førstemann har banet vei.
Andre gutt ble født av en førstegangsfødende og det tok litt tid. Det er litt språkproblemer så jeg blir litt frustrert når jeg ikke får fortalt hva jeg vil. Her er egentlig forløsning av barn av førstegangsfødende en legeoppgave, men jeg fikk heldigvis tatt imot uten for mye innblanding.
Jeg prøvde å forklare at det hadde vært greit om mor hadde skiftet stilling for å få hjelp av tyngdekraften for å få ned hodet, men det var visst helt uhørt. Her skal mødrene ligge på rygg og helst i beinholdere. Jeg fikk derimot gjennomslag for å la mor føde uten beinholdere.
En annen ting jeg måtte forhandle meg frem til var å ha CTG på under pressriene. Her ligger damene omtrent hele fødselen med CTG påspent, men akkurat når pressriene starter så lytter de ikke på fosterlyden lenger. Jeg foretrekker å høre fosterlyden mellom riene....
Jeg måtte legge en episiotomi og jordmor jeg gikk sammen med var visst himmelfallen over at jeg kunne sette bedøvelse og klippe... og det ble enda mer lovprising når jeg sa at jeg ville sy episiotomien selv etterpå...
Man får masse nusser, kjærlighetserklæringer og komplimenter her så man svever seg hjem fra vaktene.
Nå er det stramt besøksprogram i dagene fremover. Jordmødrene er visst redd for at vi skal kjede oss for de har lagt opp turer, picnicer og overnattinger hele denne uka. Det er nesten så man håper man får seg en pustepause en dag snart...

Ingen kommentarer: