onsdag 5. juni 2013

Dagens hysteriske anfall...

 
Idag ble Emma plutselig syk og jeg fikk selvsagt hysterisk anfall.
Da jeg kom hjem idag oppdaget jeg at Emma bare lå og ristet, og hun hadde begynt å kaste opp galle. Ettersom det bare er ei uke siden Ask døde så tenkte jeg jo selvsagt at det kunne ha en sammenheng, så jeg kastet meg i bilen og kjørte i full fart til smådyrsveterinæren. Jeg var så redd at jeg ble direkte kvalm! Jeg var nesten sikker på at Emma hadde spist det samme som Ask, enten det var sopp, giftige planter eller rottegift...
Emma fikk helsjekk hvor de kjente på hele kroppen hennes, de tok tempen (som for øvrig var 40,5), de tok flere blodprøver og de tok urinprøve. I tillegg undersøkte de henne med ultralyd og tok flere røntgenbilder...

Jeg forklarte jo til veterinæren at grunnen til jeg var bekymret var fordi jeg mistet Ask for ei uke siden, men han mente at Ask døde av sirkulasjonssvikt som kan oppstå ved forgiftning med rottegift. Og de fant omsider ut at Emma har pyelonefritt, altså nyrebekkenbetennelse. Det er visst ikke så uvanlig hos eldre damer, og det kan behandles med antibiotika. Så nå står Emma på antibiotika og metacam, og jeg er en anelse fattigere. Det er ikke direkte billig med hysteriske anfall som oppstår utenom åpningstid...
Nå håper jeg bare Emma friskner fort til. Jeg makter ikke å miste flere hunder nå, og Emma er jo bare 9 år gammel så hun kan godt leve i 10 år til...

1 kommentar:

a darkened horizon sa...

Håper Emma blir fort frisk igjen. Jeg har en chihuahua her på litt over et år som også sliter med nyrebekkenbetennelse. Etter to kurer med antibiotika, metacam, en haug undersøkelser (blant annet røntgen og UL) og spesialfôr har han nå vært fin i to ukers tid - men i dag viste han tydelige tegn på smerter igjen. :( Jeg er uendelig redd for å miste ham, selv om han jo skal bli bra igjen..