fredag 16. desember 2011

Til opplading...

Nå er jeg hjemme fra Orkanger og har satt meg selv til lading med jordmorboka frem til nyåret. Etter jul har jeg nemlig en stor eksamen og da tror jeg det lønner seg å lese litt først selv om det ikke akkurat skorter på lesing mens man studerer. Nå har jeg en eksamen i januar, fordypningsoppgaven skal leveres i februar og deretter skal jeg en lyntur til Ålesund å jobbe, og da er jeg ferdig jordmor!
Tiden flyr når man har det gøy.. Og den flyr også når man leser og skriver oppgaver til øyeeplene truer med å sprette ut. Det har vært mye mer reising og mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg, og jeg hadde nok ikke orket å gjøre noe sånt igjen. Godt man har tålmodig familie! :)
Jordmødre til lading...
I Orkanger har det vært mellom 400-700 fødsler i året og noen dager er det litt stillere enn andre. Det hender det blir rolige vakter, men plutselig kan det også komme inn flere fødedamer på en gang. Skjønner ikke at fødedamene ikke kan vente i tur og orden ;)
Jeg hadde siste vakt på Orkanger i går og nå har jeg juleferie/eksamenlesing. Det var nok greit å ikke ha vakt idag ettersom det kom triste nyheter på formiddagen. St. Olavs har bestemt seg for å legge ned fødeavdelingen på Orkanger, og en del jordmødre blir stående uten jobb. (Flott julegave? :p)
Jeg syns synd i de ansatte som blir stående uten jobb, men jeg syns mest synd på de gravide. Jeg tror nok ikke at mannen som bestemte dette har prøvd å sitte i bil med rier. Jeg tror nok ikke han har opplevd å måtte stoppe bilen og føde i veikanten fordi veien til fødeavdelingen ble for lang..
St. Olavs' fødeavdeling ble bygget for å ta imot 3000 damer i året. Nå tar de imot ca. 4500 (?).
I tillegg til de 4500 damene som blir forløst på St. Olavs så skal de nå altså ta imot 400-700 damer fra Orkanger og de må også belage seg på en økning i fødsler pga befolkningsveksten. Jeg vet ikke om politikere må være så skarpe i matematikk, men det burde ikke være så vanskelig å regne ut at dette blir litt feil?
Jaja, det går alltids an. Jeg så jo at damene i Ramallah fødte utpå samme fødestue med bare et forheng mellom også. Går det der så går det nok her også... :p
Jeg syns jeg husker at det ble sagt at fødeavdelingen i Orkanger skal bestå frem til sommeren. Gravide som har termin før den tid bør søke seg til Orkanger for å føde. Man får en fin fødsel og man får masse stell og omsorg for her blir ikke barseldamene sendt hjem etter 48 timer. På Orkanger får damene være på barsel så lenge det er behov for det...
Barnepleier Laila sammen med en liten bymann som ble født på Orkanger...
Akkurat nå går jeg rundt og leter etter ting som Wiggo har ryddet vekk. Om noen får skrekkelig stygge ting i julegave av gamletanter så kan de bare ta kontakt med oss. Jeg låner ut Wiggo for rydding, og jeg garanterer at dere aldri finner den skrekkelige tingen igjen... (PS: Det lønner seg å spikre fast ting man ikke ønsker å få ryddet vekk...)

Ingen kommentarer: