onsdag 6. juli 2011

Oppdateringer...

Det er ikke ofte jeg rekker å oppdatere bloggen for tiden. Jeg har hvertfall kommet hjem fra Ålesund og jobber på Levanger sykehus, og jeg har ikke så mye tid ledig for bloggskriving.
Hello Kitty og Jenny kom tilbake hit fra forvert ettersom de ble allergiske. Hello Kitty har fått seg nytt hjem etter at MANGE folk meldte sin interesse. Det er ikke noe problem å finne ivrige pom-fans altså...

Jenny var drektig og i går født hun to gutter litt før termin. Guttene veide henholdsvis 94 gram og 104 gram ved fødsel. En valp døde dessverre, men sånn er det på denne rasen. Det er himla vanskelige fødsler og det er ikke alltid det går bra.
Jenny gikk i fødsel i går formiddag og så stoppet fødselen mer eller mindre opp. Etter å ha ringt land og strand for å finne en ledig veterinær så kom vi til veterinærvakta på Verdal. (Min faste veterinær var nemlig frekk nok til å ta seg en ukes ferie... makan! ;))
Veterinærvakta kunne ikke hjelpe oss og vi ble henvist til veterinærvakt på Inderøy. Mens veterinæren ordnet klart til keisersnitt mobiliserte Jenny alle krefter og skviset ut en liten mørk gutt på 94 gram. Deretter reiste vi hjem med en pesende Jenny og valpen i valpekassa...

Så stoppet fødselen opp igjen... Jeg kjente opp i fødselsgangen og der lå det en livløs valp uten vann rundt seg. Jeg satte oksytocin for å få opp riene igjen og da kom det en liten kremfarget gutt. Dessverre død...

Så stoppet fødselen opp igjen. Jeg måtte kjenne etter i fødselsgangen igjen og denne gangen kjente jeg ingen fosterdeler. Valpen lå for langt opp og jeg måtte bare vente på at hun skulle kvitte seg med sistemann som jeg var overbevist om var død... Etter noen timers søvn begynte Jenny å presse igjen og denne gangen kom det en valp med mye fostervann rundt seg. En liten lysoransj gutt på 104 gram.


Valpene er veldig små og de var veldig svake da de kom til verden, men jeg håper de klarer seg nå...

Som om det ikke var nok med det så venter vi enda et kull om noen få dager. Jenny's småtasser blir onkler til valpene i neste kull... :) Vi har tatt ultralyd og det viser to valper. Nå håper vi bare at alt går fint og flott UTEN at vi trenger veterinær...

Veterinæren på Inderøy har forresten hjemmeside på www.dyrlegene.com

4 kommentarer:

Lise A sa...

Gratulere med valpene :-) krysser fingrer og tær får at alt skal gå som d skal gjøre ;-) Har veldig lyst til å komme å hilse på søte nøstene når de blir litt større :-) ønsker dere samtidig god ferie, kos dere!
Håper vi snakkes om ikke alt for lenge :-)
Klem fra Bertil og Lise

Anonym sa...

Gratulerer så mye med nøstene:) Og krysser alt jeg har for neste kull. Good Luck!!!!!!
Nina&pommene

Bodil sa...

Gratulerer masse med to små gutter! Vi mobiliserer alle føtter, henner og poter her for kryssing for at de to små klarer seg og for at neste fødsel går som en drømm med friske valper! :)

Lillian sa...

Takk for det! :)
Nå går de faktisk opp litt i vekt så det er håp for at de berger.. :)