lørdag 16. mai 2009

Tenk deg om før du kjøper valp....!!!!!!

Jeg var på nattevakt i natt og leste Trønderavisa da den kom i morges, og der stod det om en dame fra Namsos som følte seg lurt etter å ha kjøpt seg en syk valp i Sverige...
Hvorfor i all verden valgte hun å kjøpe en syk hund, fra en oppdretter hvor hundene var møkkete og levde under tvilsomme forhold?? Jeg syns ikke synd på damen. Jeg syns derimot synd på hundene som lever under slike forhold...

Les artikkelen fra Trønderavisa her : http://www.t-a.no/nyheter/article75488.ece

Om man skal kjøpe seg hund så bør man sette seg inn i rasen og velge seg en oppdretter som man føler seg komfortabel med. Om man må vente ei stund på at det blir ledige valper så er det verdt det.
For all del IKKE kjøp valp av oppdrettere hvor hundene lever under dårlige forhold, er møkkete eller "står lagret opp i båser".
Jeg klarer ikke å synes synd på valpekjøpere som med viten og vilje velger å støtte valpefabrikker/useriøse oppdrettere. Om man kjøper valper fra slike oppdrettere så er man med på å opprettholde et dårlig oppdrett hvor hundene lider.

Man har alltid et valg - Man bør ikke kjøpe en valp om man føler at noe ikke stemmer!!

Man bør også være obs på bittesmå valper. Valper som blir annonsert som "tea cup" eller "miniatyr Pomeranian" etc. er ikke noe å trakte etter. Om valpene er veldig, veldig små så er det ofte noe galt. Slike hunder kan ikke brukes til utstilling, ikke til avl og de vil ikke alltid fungere bra som familiehunder heller.

(I artikkelen står det også at valpen ikke hadde mistet valpetennene sine og at de måtte trekkes hos veterinær. Det er vanlig for rasen. Det er sjelden at pommene mister alle valpetennene av seg selv, og man må være forberedt på at man må trekke noen tenner. )

5 kommentarer:

Tanya sa...

enig med deg!

viviann sa...

:) HELT ENIG

Gine-Beathe sa...

Jeg er så enig med deg Lillian. Man kan ikke bare bestemme seg for at man vil ha en hund for så dagen etter gå ut å kjøpe den første man kommer over. Jeg tenker på å selv med tiden kjøpe meg pomme VISS jeg finner ut at det er rasen for meg. Ved å være hos Bodil og kaisa, bli med på utstilling og lese/spørre erfarne folk tilegner jeg meg kunnskaper om rasen og erfaring med hvirdan rasen er. Man bør også legge litt tid i å finne den rette oppdretteren som både driver seriøst, har et godt hundehold og som kan det han/hun driver på med(der er forresten du et godt forbilde!. For min del har jeg fremdeles veldig lyst på pomme men det er ikke grunnlag nok for å kjøpe seg en. Den dagen jeg faktisk med sikkerhet vet at det er pomme jeg vil ha, har nok kunnskap om rasen og hva den krever og har både penger og tid til å gi den alt den trenger og mere til skal jeg starte letingen etter den perfekte hvalpen for meg:) Vil vel også påpeke at denne problematikken gjelder innen andre dyreslag også. Kan ikke folk begynne å bruke hode!!

anita fra bergen sa...

Kjempe flott skrevet Lillian :0)
tommelen opp for deg !!!!

Anonym sa...

Ja enig med deg, det er trist med useriøse opdrettere hvor det går utover hundene.